Jak korzystać z oprogramowania CRM do analizy konkurencyjności
Bez względu na obecne zmiany zachodzące w globalnej gospodarce popyt i podaż na produkty i usługi jest czynnikiem, który kształtuje rynek. Jednak jak to wpływa na konkurencyjność naszych produktów lub usług możemy się przekonać dopiero po analizie naszej konkurencji.
Analiza przy użyciu CRM pozwoli na pokazanie nie tylko prostych relacji jak wielkości sprzedaży, większej lub niższej marży, ale obejmie również obszary, które nie tylko pokażą mocne i słabe strony Twojej konkurencji, ale także dostarczą informacji o Twoich własnych słabościach wobec konkurencji. Aby jednak osiągnąć biegłość w wykorzystaniu CRM jako narzędzia do analizy zbieranych informacji o konkurentach należy położyć nacisk na kulturę pracy wewnątrz zespołu przy sposobie zbierania danych o konkurentach.
Rozwiązania CRM mogą być wykorzystywane jako centralny punkt do przechowywania informacji o kontaktach handlowych i tworzeniu baz danych konkurencji, dając w ten sposób wszystkim pracownikom możliwość dostępu do kluczowych danych, gdy zachodzi taka potrzeba. Powiązanie zbieranych informacji z zakresem dostępu według kompetencji każdego stanowiska to ważny element z punktu widzenia całego zespołu. Właściwie zarządzanie danymi pozwoli uzyskać łatwiej dane dotyczące różnych sytuacji sprzedażowych, słabych i mocnych stron konkurencji, analizy tych kategorii, które są naszą słabą stroną. Dobrze zaprojektowany i wdrożony system CMR może się stać narzędziem, które dzięki swojej analityce różnych procesów w sprzedaży i marketingu umożliwi w pełni wykorzystanie całego potencjału wszystkich pracowników firmy.
Tworzenie i wykorzystywanie informacji o konkurencji w CRM
Gdy masz już dobrze działający system CRM możesz rozpocząć rejestracje wszystkich informacji dotyczących potencjalnych szans biznesowych. Upewnij się jednak że każda taka szansa finalizowania biznesu jest połączona z odpowiednimi profilami Twojej konkurencji umieszczonymi wcześniej w twoim systemie CRM.
- Jeśli Twoja oferta wygrała/została wybrana ,system CRM będzie wiedział, kto z Twojej konkurencji został odrzucony
- Jeśli oferta konkurencyjna została wybrana, a Twoja została odrzucona trzeba tą informacje także umieścić w systemie CRM
Takie analityczne podejście daje wystarczająco dużo informacji, aby rozpocząć analizę konkurencji. Na przykład, ile razy oferta Twojej firmy została wybrana w porównaniu z firmami konkurencyjnymi. Można też zrobić analizę odwrotną z kim i kiedy przegraliśmy walkę o klienta. A może wyłoni nam się obraz nowego konkurenta, który zaczyna dominować na rynku?